Centralvärmeanläggning

Information om värmeanläggningen

Allmän skötsel och Nuläget:

Allmänt:
Januari 2020
Många medlemmar anmäler att de har kallt och dragigt och här är en förklaring och ett sätt att försöka komma tillrätta med det.
Förklaring:
Lägenheterna är dåligt ventilerade. För ca trettio år sedan byttes till täta treglasfönster. Självdraget stördes ut. Det blev undertryck i bostaden. Befintliga inluftsventiler var plötsligt underdimensionerade. Kall luft sugs nu in helt okontrollerat med golvdrag och fukt som resultat.
Åtgärd:
Byt tätningslisterna! Läs här om hur, så att det blir rätt.
Det är medlemmens ansvar att göra detta.
Det är viktigt att få kontroll på luftflödet, d.v.s. hur den friska, kalla luften kommer in i lägenheten och hur den rör sig genom bostaden för att till sist ventileras ut.
Den friska luften ska komma in över ett element, värmas upp och stiga upp mot taket. Sedan ska den röra sig sakta runt i rummet, för att slutligen sugas ut genom frånluftsventilen uppe vid taket. Den luften är nu varm och håller mer vatten. Om den inte vädras ut blir det fukt och mögel i bostaden.
Alltså: Öppna alla ventiler. Tvinga dessutom in mer frisk luft över elementet genom att lämna en bred spalt i mitten, täta resten överallt runt fönster och ytterdörrar. Här finns skissen igen.

Tätningslister finns av många olika typer, både sådana som limmas fast, är självhäftande eller som sätts fast med en häftpistol. Det är lätt att göra på egen hand. Man kan också be en glasmästare göra jobbet. Lycka till.

Vanlig vädring påverkas inte: Öppna ca 5-10 min och vädra ut. Det räcker. Lämna inte dörren öppen lång tid när det är kallt ute. Då vädrar du för kråkorna.

Här är också mer att läsa: skötselråd och en kort teknisk beskrivning.

. . . . . . . . . .

Historik:

2019 – oktober
Nu kommer den kalla perioden och värmen slår på. Det har varit lugnt hela sommaren utan några större problem. Ett åsknedslag gjorde att varmvattnet försvann i flera fastigheter. F.ö. har det varit lugnt och nu hoppas vi att lugnet fortsätter.
MVH/Agneta Bratt

  • Anteckning från våren 2019:
    Vi är nu i en ny fas i vårt arbete med värmeanläggningen. Alla stora installationer är avklarade. Allt fungerar fint, så på den fronten är det lugnt. Dock finns det fortfarande “kalla” lägenheter och det är det vi fokuserar på nu.
    Det finns många orsaker till ”kalla” lägenheter. När någon hör av sig tar vi itu med det. Tillsammans med Bengt, fastighetsskötaren, går vi igenom lägenheten och, om det behövs, kallar vi in specialister. Alla ska bli nöjda.
    Eftersom vi bor i 1950-tals hus måste våra lägenheter vårdas efter de förutsättningarna. Detta är medlemmen ansvar och naturligtvis hjälper vi till för att man ska komma till rätta med problemen.

Vi har upptäckt att det ofta är något eller några av följande punkter som behöver åtgärdas.

  • Möbleringen: Tunga möbler och gardiner framför elementen och termostaten blockerar och stänger av värmen i rummet.
  • Golvdrag: Kall luft lägger sig på golvet och kyler ner lägenheten. Se över tätningslister i fönster o dörrar och byt ut dom om det behövs. Tätningslister finns i alla byggvaruhus.
  • Ventilation: Våra hus, från 1950-talet, ventileras med självdrag. Alla ventiler ska vara öppna och rensade. Det pågår en obligatorisk ventilations­kont­roll/OVK i föreningen. De öppnar och rensar alla kanaler. Var glad åt detta och följ deras anvisningar.
  • Element och termostater: Blir elemen­tet överhuvudtaget varmt? Om inte, hör av dig.
    Är termostaten korrekt? Högsta värde ska vara 7. Om inte; ta bort den o kontakta fastighetsskötaren.

Dessa punkter kan man enkelt klara av på egen hand, men vi hjälper förstås till om du vill och naturligtvis ska du höra av dig om det behövs.


  • Vi har numera en JÄMN värme. Det innebär att elementen slås av och på med mycket korta intervall och ett kallt element betyder INTE att värmen är av.
  • Om något går fel i anläggningen larmas det och alla berörda personer informeras. Ofta när medlemmar har ringt, ser vi direkt vad som är på tok. Ibland har vi till och med hunnit upptäcka det innan, så lita på att vår värmeanläggning är väl omhändertagen, dels av experter och också av oss boende.

Som sagt, vill du ha hjälp med en genomgång av lägenheten, hör av dig.
Mvh/Agneta Bratt, 0708841933/agneta.bratt@gmail.com
2019-02-05, kl 15

Här är skötselråd och en kort teknisk beskrivning.

2019 – Januari
Problemen med varmvattnet på framför allt Brynolfsgatan3 är nu avhjälpta och arbetet är avslutat.
2019-01-13, kl 18:54, försvann varmvattnet i alla fastigheter utmed Falkenbergsgatan. Intensiv felsökning påbörjades. Vi gjorde en tillfällig lösning, för att akut lösa problemet. Hoppas det hjälpte.
På måndag morgon upptäckte Bengt att en stor röd kran var stängd. Han öppnade den och så var det klart. 🙂
Ingen begriper varför denna kran stängts av och den är nu spärrad.

2018 – december
Vi bytte en gammal pump på Falkenbergsgatan 13. Det arbetet är avslutat.

2018-12-03
Nu har värmesystemet varit igång “på riktigt” sedan 1 november.
Det mesta fungerar bra. Undantaget är varmvattnet på Brynolfsgatan. Två gånger per dygn, morgon och kväll, blir varmvattnet för kallt. Det varar visserligen bara en kort stund, men i alla fall. Det är verkligen inte trevligt med kallt vatten i duschen.

Vi vill ju ställa in anläggningen så att precis lagom mängd värme tas ut och det görs med små, små steg för att komma rätt. Varje sådan justering tar minst ett dygn. Efter varje inställning kommer problemet med kallt varmvatten på olika ställen (oftast Bryn1 o 3), men det går faktiskt så sakteliga framåt. Det är vad jag kan berätta nu och jag återkommer så fort jag vet något mer.

Jag tackar också för visat tålamod och tar gärna emot synpunkter. Nu, när den kalla perioden kommer, är det ju dags för hårdtest av den nyrenoverade anläggningen och då är det bra att jag får veta hur man har det.
Mvh/Agneta Bratt

2018-11-29
I slutet av oktober 2018 bytte Göteborg Energi en viktig del i utrustningen. Det krävde att vi måste stänga ner allt i från början en dag. Arbetet drog ut på tiden och var klart först nästa dag. Därefter har systemet varit igång.

I början var varmvattentemperaturen ojämn i alla husen, därför att systemet måste “börja om” med att ställa in sig. Det kunde bli korta “dippar” i varmvattentemperaturen och det gick över ganska snart. Dipparna avtog överallt utom på Brynolfsgatan 3.

Det ska naturligtvis inte vara så.
I måndags, 26 okt, tog vi itu med Brynolfsgatan 3. Ställde upp värmen och nu ska systemet vänja sig vid det. Räknar med att det kommer att bli klart om några dagar och hoppas att det räcker med detta.

F.ö. ber jag dig att höra av dig med synpunkter och jag tackar också för visat tålamod under denna tid.
Agneta Bratt

2019-02-25 Allmän skötsel – Se här hur lägenheten ska vårdas.

2018-04-16 Beskrivning av vår värmeanläggning med en kort teknisk information.

2018-03-30 Driftstörningar: Avstängt varmvatten och värme i två kortare perioder. Se anslag i trapphusen och här.

2018-03-20 Nuläget och tidplan, som vi hoppas kunna hålla.

2018-02-15 En första kontroll o injustering av värmen i lägenheterna.

2018-01-30 Information om att vi kompletterar värmeanläggningen med ett styrsystem.

För ytterligare information av teknisk art se www.dunderon.se.

For information in English contact Agneta Bratt/0708 84 19 33.