Porttelefoni

Föreningen använder ett modernt digital system för porttelefoni (Axema) som driftsattes i början av 2025.

För besökare:

  • Alla boende i varje trappuppgång finns inlagda i läsaren vid entréporten
  • För att kontakta en boende, klicka på den vänstra knappen och leta upp namnet (efternamn, i bokstavsordning)
  • Välj att ringa till den boende, samtalet går till den telefon som finns registrerad
  • Vid svar kan den boende öppna entréporten genom att slå siffran ”5” på telefonen

För medlemmar (hur porten öppnas):

  • Vid samtal från porttelefonen (kommer från telefonnummer 031 – 745 72 67), svara och verifiera om besökaren skall släppas in
  • Öppna entréporten genom att slå siffran ”5” på telefonen
  • Entréporten kan även öppnas från gatan genom att använda lägenhetens iLOQ-nyckel som ”tagg”, håll upp den vid siffran 5 på läsaren så öppnas porten

För medlemmar (övrigt):

  • Namn och telefonnummer läggs normalt in vid lägenhetsöverlåtelse
  • Uppdateringar av namn och telefonnummer görs av fastighetsskötaren, se kontakt
  • Flera namn med olika telefonnummer kan läggas in för varje lägenhet
  • Portkoden är borttagen
  • Den gamla inomhusdelen (telefonlur vid lägenhetsdörren i hallen) används ej för porttelefoni, men den har ej moterats bort då ringklockan utanför lägenhetsdörren använder inomhusdelen för ringsignal. Det går bra att ta bort inomhusdelen om ringklockan då ersätts med en annan motsvarande lösning.
  • Observera att om inomhusdelen monteras bort så måste kablarna isoleras fackmannamässigt då de är spänningssatta med 24V.